Edició 4.434 (des del 27/09/2007)
Edició 4.434 (des del 27/09/2007)
Titulars | dilluns, 14 octubre 2019

La Fira Mediterrània tanca una 22a edició posicionant-se com a mercat estratègic de l’arrel

Durant quatre dies s’han estrenat 28 obres de les quals, 16 han estat estrenes absolutes

Redacció.- Ha acabat la 22a Fira Mediterrània de Manresa, la primera sota la direcció artística de Jordi Fosas, que ha proposat una programació focalitzada en les propostes d’arrel que fan una mirada al present i que ha estructurat a través de tres eixos: mirades, joves i gènere. La Fira, l’únic mercat estratègic de caràcter multidisciplinari, amb més de 300 activitats, ha convertit Manresa en el centre neuràlgic de la cultura popular, les arts escèniques i les músiques del món i folk.

Durant quatre dies han actuat un total de 117 companyies realitzant 158 funcions. D’aquestes companyies, 76 són de Catalunya22 de la resta de l’Estat i 19 internacionals. La programació ha comptat amb 28 estrenes:16 absolutes8 a Catalunya2 a la resta de l’Estat1 en procés de creació i 1 preestrena. 

Enguany, la Fira ha registrat un total de 641 entitats i 1185 professionals, xifra que creix respecte l’any passat amb 80 acreditats més. Pel que fa a procedència, 887 són catalans, 114 de la resta de l’Estat i 184 internacionals. Manresa ha acollit professionals de 40 països diferents entre quals cal destacar la presència per primera vegada de professionals de Cuba i Uzbekistan. Els països més representats són França i Itàlia.

La Llotja, s’ha consolidat com a punt imprescindible de trobada, reunió, negoci i intercanvi. Enguany l’espai ha comptat amb la participació de 46 estands, el 100% de la seva capacitat. Les activitats proposades a La Llotja han tingut una molt bona rebuda pels acreditats, especialment les jornades professionals dedicades a la perspectiva de gènere en escena, amb la participació de 214 persones, i també l’èxit de les 516 reunions ràpides.

Pel que fa a la programació, l’ocupació enguany ha augmentat lleugerament respecte a l’any passat, i se situa en el 79%, segons dades recollides dissabte a la nit. S’han esgotat les localitats de 19 funcions, set més que l’any passat. De 121 funcions artístiques, un 37,19% han estat de pagament i un 62,81% gratuïtes.

Mirades, joves i arrel, eixos de la programació

La direcció artística ha configurat un programa amb propostes que parteixen de l’arrel tradicional com a motor creatiu, una arrel amb mirades polièdriques, que ens parli del present.

Durant els quatre dies de Fira, el públic manresà s’ha pogut impregnar, mitjançant la programació, dels tres eixos que proposava Jordi Fosas per a aquesta edició de la Fira: mirades, joves i gènere.

D’una banda, s’han pogut veure propostes d’artistes amb trajectòries consolidades en l’àmbit contemporani que presenten la seva particular mirada cap a la cultura popular i tradicional, com és el cas d’Animal de Séquia de Sol Picó i la Banda Chapicó, que va donar el tret de sortida a la Fira, o Alessandro SciarroniLlibert FortunyObeses amb la Cobla Berga Jove i el Cor d’Obeses Roberto Olivan, Magí Serra, Laurent Delforge & Vox Bigerri.

D’altra banda, la Fira també celebra amb èxit la bona acollida de les propostes dels artistes emergents que ja de partida han centrat el seu treball creatiu en l’arrel tradicional. És el cas de Marala Trio, Tarta Relena i Arnau Obiols, que malgrat no ser molt coneguts pel públic i els professionals, han omplert els espais d’actuació.

Finalment, s’han presentat projectes que parlen i reflexionen sobre qüestions de gènere, amb la voluntat de demostrar com, a partir de l’arrel, es poden teixir propostes que parlen del present amb Laia Santanach, Pol Jiménez i Organik Dantza, entre d’altres.

Altres destacats de la programació d’enguany ha estat la irrupció a Manresa del Focus Sardenya amb l’exhibició del patrimoni immaterial del Carnevale di Ottana, una de les experiències més reveladores de la Fira d’enguany. També la proposta de maridatge amb bandes, una experiència que ha propiciat l’intercanvi, la interrelació i la intersecció entre el patrimoni, les entitats de cultura popular i el sector professional.

La Fira tancarà la seva 22a edició amb Cesare Dell’Anna & Girodibanda, un espectacle en el qual sota l’aixopluc de les llums d’una cassarmonica -la glorieta que serveix d’escenari per excel·lència de les bandes al sud d’Itàlia-, el compositor i trompetista Cesare Dell’Anna i la banda de la Puglia Girodibanda ofereixen un viatge artístic al Salento. L’espectacular proposta comptarà amb la participació de moltes de les bandes programades aquesta 22a edició i de més de 200 músics.

Pel que fa als espais, la Fira valora molt positivament l’increment d’assistència a la Taverna, gràcies al canvi de format i a la gratuïtat durant els quatre dies de Fira. També han tingut molt bona acollida L’Anònima, la Capella del Rapte i La Buresa (Casa Torrents), com a nous espais d’exhibició, singulars i patrimonials de la ciutat.

Fira MediterràniaFira Mediterrània de Manresajordi fosasmanresa

Escenaris

Després de la seva estrena al Teatre Lliure, “La Llista” arriba al Teatre de Salt amb una única funció a les comarques gironines

23/02/2016
Escenaris

Quatre històries sobre les epidèmies en un món global

11/05/2010
Arts

Transmodernitat i dinàmiques interculturals a càrrec d?Enrique Dussel

30/11/2008
Videoclips

Pepet i Marieta

10/12/2008