Edició 4.778 (des del 27/09/2007)
Edició 4.778 (des del 27/09/2007)
Titulars | Dijous, 30 juliol 2020

Temporada Alta manté el compromís amb les companyies del país coproduint 19 espectacles, algun d’ells en format digital

Boubetøya, serà l’espectacle inaugural escrit a quatre mans per Julio Manrique – que també n’és el director-, Sergi Pompermayer, Cristina Genebat i Ivan Benet

Redacció.- El festival Temporada Alta celebra la 29a edició aquesta tardor, entre el 7 d’octubre i el 8 de desembre, amb l’objectiu d’acostar, un any més, les veus emergents més interessants de les arts escèniques del país, al costat de grans noms de l’escena nacional i internacional. Aquesta nova edició estarà marcada per la crisi social i econòmica i per l’emergència sanitària que viu el país des de fa uns mesos i que està marcant, entre d’altres, el món de la cultura.

Amb visió de futur, aquest any el Festival torna transformat per tal d’aprofitar les noves oportunitats que, malgrat tot, brinda la situació per la que passa el món sencer. D’aquesta manera, la programació inclou, per primera vegada, nous formats digitals que permetran arribar a un públic més ampli i garantir, en tot moment, la programació prevista.

Així doncs, Temporada Alta oferirà en streaming alguns dels espectacles que també es podran veure de forma presencial, programarà a través de plataformes online encontres amb companyies o artistes que oferiran una interpretació breu -essencialment monòlegs- i l’experiència de conèixer i parlar amb el públic, i publicarà en una plataforma web especial espectacles que han marcat la història del festival i del teatre universal, clàssic i contemporani.

Però les arts escèniques necessiten un espai d’actuació i un públic per fer-se possibles, i per això enguany, malgrat la situació d’incertesa actual, el Festival coprodueix 19 coproduccions a les sales de Girona, Salt i d’algunes subseus del festival, que en la seva majoria s’estrenaran a Temporada Alta. Entre aquestes coproduccions hi ha les habituals col·laboracions amb productores, companyies i equipaments del país amb els quals s’han establert aliances ja en altres edicions. Aquests aliats alhora garanteixen que els espectacles no només es facin realitat, gràcies a la suma d’esforços, sinó que tinguin garantida temporada posterior en algun espai i puguin fer gira.

Julio Manrique serà l’encarregat d’inaugurar la nova edició amb un espectacle produït per Temporada Alta, on s’estrenarà, alhora que es podrà veure per streaming. Bouvetøya  (la necessitat d’una illa), escrita a quatre mans entre Julio Manrique, Cristina Genebat, Ivan

Benet i Sergi Pompermayer, parteix de la novel·la Fahrenheit 451 de Ray Bradbury i de l’obra La Tempesta, de William Shakespeare, per construir una ficció en un lloc remot, fràgil i improbable on cal preservar el coneixement i la cultura.

 

Aposta per coproduccions i produccions internacionals

El Festival continua una edició més volent establir aliances amb l’escena internacional i amb la voluntat d’esdevenir porta d’entrada a Europa o a l’estat de companyies i professionals d’arreu, alhora que vol ser un punt de trobada perquè aquests dialoguin i treballin amb artistes i intèrprets de casa nostra. La internacionalització de l’escena catalana -un dels objectius estratègics del festival- també té presència en l’apartat de les coproduccions.

Així enguany Temporada Alta comptarà amb el dramaturg uruguaià Gabriel Calderón, que dirigeix Història d’un senglar (o alguna cosa de Ricard), obra coproduïda amb el Grec – Festival de Barcelona i que s’estrenarà en el marc del festival. Calderón, un dels autors i directors uruguaians amb més renom internacional, presentarà un monòleg escrit per ell mateix i servit per Joan Carreras que narra l’enfrontament d’un actor per interpretar Ricard III, el monarca despietat de la tragèdia de Shakespeare. Història d’un senglar manté l’aposta iniciada fa uns anys de crear aliances entre directors internacionals i equips artístics catalans, tal com es va fer amb Abans de la jubilació (Krystian Lupa), L’omissió de la família Coleman (Claudio Tolcachir) o La néta del senyor Linh (Guy Cassiers).

La dansa serà l’altra disciplina que comptarà amb coproduccions internacionals, en aquest cas vinculades al projecte transfronterer Pyrenart. Lali Ayguadé torna al festival gironí per estrenar Hidden, una nova producció de Temporada Alta amb el Teatre Nacional de Catalunya i el Festival Tanz Bozen (Itàlia), amb la col·laboració de nunArt. Després de Kokoro (2015) i iU an Mi (2017), Lali Ayguadé s’està preparant per a completar el seu retrat sobre el concepte d’identitat amb la creació de l’última part de la trilogia: Hidden, i a través de la qual es proposa ensenyar la diferència entre individus com a eix central de l’espectacle.

La Veronal presentarà a Temporada Alta Sonoma, l’espectacle coproduït amb Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Tanz im August/ HAU Hebbel am Ufer (Alemanya), el Grec Festival de Barcelona, l’Oriente Occidente Dance Festival (Itàlia), el Theater Freiburg, el Centro Cultural Conde Duque, el Sadler’s Wells (Regne Unit), el Mercat de les Flors i el Hessisches Staatsballett en el marc de Tanzplattform Rhein-Main (Alemanya). Sonoma reflexiona sobre el ritme del món actual i retorna a l’origen del cos, la carn i la matèria orgànica.

 

Temporada Alta amb directors, dramaturgs i coreògrafs del país  

La companyia La Ruta 40 s’uneix en un projecte a dues creadores de sòlida i brillant trajectòria com la dramaturga Lluïsa Cunillé i la directora Lourdes Barba per presentar Els subornats, obra coproduïda amb la Sala Beckett i la pròpia companyia, que explica la història de quatre personatges que es refugien temporalment a la cabina de projecció d’un cinema decadent. Amb un to de cinema negre i una aparent trama de corrupció, l’obra ens parla de mons irrecuperables, ens interroga sobre el nostre compromís amb el món en el que vivim i ens porta a reflexionar sobre el sentit de la responsabilitat.

Per la seva banda, Àlex Rigola torna a Temporada Alta amb una nova revisió de l’univers d’Anton Txékhov per enfrontar-se aquest cop a una de les seves obres més rellevants: La gavina, un text que parla de morir, estimar i fer teatre. L’espectacle s’estrenarà a Catalunya coproduït per Titus Andrònic SL,  el Grec – Festival de Barcelona, Heartbreak Hotel i el propi festival.

Del director Joan Arqué -creador de llarga trajectòria en les arts escèniques i del circ- s’estrenarà Encara hi ha algú al bosc, obra de creació documental que posa el focus en les violacions sexuals que es van produir durant la guerra de Bòsnia i Hercegovina ara que es compleixen 25 anys del final de conflicte armat. Aquesta intensa aventura ha estat possible gràcies a la coproducció amb Cultura i Conflicte i Teatre de l’Aurora amb el suport de MESS Festival Internacional de Teatre, Teatre Nacional de Catalunya i Institut Català de les Empreses Culturals, i amb la col·laboració de The Nando and Elsa Peretti foundation, l’Ajuntament de Barcelona, l’Ajuntament d’Igualada, la Diputació de Girona, l’Ajuntament de Tiana i Velvet Events.

Temporada Alta també estrenarà Turba, una anàlisi dels mecanismes de mobilització de masses de la mà del col·lectiu Mos Maiorum. Coproduït amb el Teatre Lliure i el propi festival, aquesta experiència teatral, mig ficció mig documental, parteix d’una inquietud que té a veure amb la pregunta: què és el que fa que un grup d’individus s’associïn de manera espontània per a assolir un objectiu comú?

En la nova edició de Temporada Alta també es podrà veure a Llàtzer Garcia dirigint una proposta escènica titulada Elda i Daniel i coproduïda entre MeriYanes Produccions i David Planas i Lladó amb el propi festival. L’obra, que s’estrenarà a L’Ateneu de Celrà, mostra la vida de parella d’en Daniel i l’Elda i les intencions de cada un d’ells respecte al futur que els depara.

Temporada Alta també coproduirà amb Atrium Produccions una obra titulada M’hauríeu de pagar, que presenta la història de tres personatges que es revelen davant del públic per fugir de la seva soledat. L’obra, creada i dirigida per Jordi Prat i Coll es veurà al Festival i farà temporada a Barcelona.

La companyia José y sus hermanas presentarà a Temporada Alta el seu últim treball titulat Explore el jardín de los Cárpatos, coproduit amb el Grec – Festival de Barcelona, el Festival TNT, el Festival MeetYou Valladolid i Temporada Alta. L’obra reflexiona sobre el model de turisme de sol i platja, com a format de viatge massiu que es postula com a paradigma últim de rendibilitat en el qual l’oci, el patrimoni i el descans es desdibuixen i s’emborratxen per a formar un tot comercialitzable.

En aquesta 29a edició de Temporada Alta també s’hi estrenarà la producció entre Cascai Teatre i el festival que porta per títol Un tal Shakespeare. Marcel Tomàs i Susana Lloret dirigiran un espectacle on els protagonistes entren i surten de les escenes com si tinguessin la capacitat de viatjar en el temps. Teatre dins el teatre.

En l’àmbit de la dansa, Mal Pelo coprodueix també amb el Grec i Temporada Alta, i compta amb la col·laboració de L’animal a l’esquena. Dirigit per Maria Muñoz i Pep Ramis, l’espectacle de dansa Inventions adopta una forma diferent segons l’espai on es desenvolupa. En aquest cas el lloc escollit per generar un clima espai-música-moviment molt màgic serà Sant Pere de Galligants.

Aquesta tardor també es presentarà Fam, un work in progress de Les Impuxibles que s’estrenarà l’any vinent al Grec. Aquest muntatge, coproduït entre la companyia i el propi festival, combina dansa, teatre i música per qüestionar els cànons i el desig, posant els cossos en relació amb la matèria.

En l’apartat de propostes escèniques d’àmbit familiar, Temporada Alta sempre ha apostat per espectacles o experiències pels més petits de la casa. Aquest any estrenarà Mon petit souvenir, coproduïda amb la companyia La Bleda.

D’entre totes les coproduccions incloses a la programació de Temporada Alta 2020, almenys dues es podran visualitzar online a través d’internet i altres formats. En tus manos, dirigida per David Selvas i Taida Martínez s’estrenarà a Girona gràcies a la coproducció entre La Brutal i Mola Produccions amb el propi festival. És una revisió de La veu humana de Jean Cocteau, on la protagonista de la història, ara convertida en actriu, lluitarà per omplir el buit que li ha deixat la fi de l’amor i acabarà descobrint que molt pitjor que el patiment de sentir-se abandonat és la certesa de no haver viscut plenament.

També CaboSanRoque presentarà un muntatge en format virtual, concretament, pensat per descarregar-se i escoltar dins un supermercat: Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia simula l’experiència de transcórrer per un supermercat a través de sons quotidians. L’espectador tindrà l’opció d’anar a diferents supermercats de Girona per gaudir de la proposta a través del seu mòbil o tableta.

 

X Torneig de Dramatúrgia i V Llibràlegs 

Aquest any arriba a la desena edició un dels esdeveniments més populars del festival, el Torneig de Dramatúrgia. En ell hi han resultat vencedors, entre d’altres, dramaturgs catalans tan diversos com Cristina Clemente, Jordi Galceran, Jordi Oriol o Daniela Feixas, i ha estat la plataforma de projecció d’un bon nombre d’autors de nova formada i de títols teatrals que després han vist la llum amb èxit, com és el cas de El crèdit per exemple.

La situació generada per la pandèmia es conjuga amb la necessitat de fer-lo encara més visible i de major abast, arribant el 10è aniversari. Així, la novetat d’aquest any és que es farà presencial, amb públic a la sala, i es retransmetrà també en streaming per internet.

Els participants d’aquest any, amb una alta presència femenina, són: Denise Duncan, Borja López Collado, Eu Manzanares, Mar Monegal, Lara Díez, Marta Solé, Jumon Erra i Queralt Riera. Com en cada edició, el públic decidirà el millor text de cada combat i el guanyador final.

I el teatre torna a entrar a les biblioteques amb la cinquena edició de Llibràlegs. Una proposta de teatre íntim, on s’enllacen quatre històries breus entre dos actrius que interpreten vuit personatges. En aquesta edició, hi participen Marta Aran, Toni Gomila, Lara Díez i Jordi Casanovas – que també n’és el director- i les encarregades de posar vida als personatges son Mercè Pons i Meritxell Yanes.

 

People Power Partnership (PPP), un nou projecte europeu amb una nova mirada als joves

Temporada Alta participa en el nou projecte europeu, People Power Partnership (PPP), liderat per la companyia alemanya PanOptikum i que inclou 14 socis d’11 països diferents: Croàcia, Dinamarca, Alemanya, Itàlia, Letònia, Lituània, Polònia, Portugal, Rumania, l’Estat espanyol i Gran Bretanya.

El projecte, amb el suport del programa Europa Creativa de la Comissió Europea, està centrat en la cultura urbana, les arts de carrer i la mobilitat dels joves europeus. 104 joves – 8 d’ells de Girona – treballaran plegats en dos espectacles, durant 10 setmanes amb joves d’altres països i en ciutats diferents. Cada entitat  participant presentarà dos espectacles de carrer de mides diferents i oberts al públic de la ciutat.

Aquest projecte tindrà lloc entre 2021 i 2023 i té com a objectiu professionalitzar i internacionalitzar joves entre 18 i 28 anys procedents de la dansa urbana amb la voluntat, no només d’ajudar-los a accedir a la professió artística, sinó també de proporcionar-los les eines i els contactes per poder accedir al mercat internacional.

 

El cartell de Temporada Alta 2020: Cristina de Middel denuncia els focs de l’Amazones

Els incendis que es van produir l’any passat al Brasil van ser catastròfics: entre el gener i l’agost es van comptabilitzar 71.497 focus d’incendi, la meitat dels quals es van detectar a l’Amazones. No és estrany parlar de medi ambient en el marc d’un festival d’arts escèniques com el Temporada Alta, on els artistes porten moltes problemàtiques de l’actualitat a l’escenari. A més, el festival té una presència creixent a Llatinoamèrica I, en conseqüència, un cert compromís cultural i social.

El cartell del Temporada Alta 2020 fa d’altaveu a la proposta de la fotògrafa Cristina de Middel: “Com que el festival em va donar carta blanca, vaig buscar una imatge que fos atractiva estèticament, però que darrera tots aquests colors inclogués un missatge d’alarma per reflectir els temps que vivim”, afirma l’artista. Concretament, l’artista vol deixar un marge perquè l’espectador en faci la seva pròpia interpretació: “Cada fotografia és com una paraula i tu la inclous en una frase perquè digui una cosa o una altra”, explica.

Cristina De Middel (Alacant, 1975) és membre associada de l’agència Magnum des de l’any 2017 i viu i treballa entre Mèxic i el Brasil. Premio Nacional de Fotografia el 2017, Cristina de Middel és llicenciada en Belles arts per la Universitat Politècnica de València, i postgraduada en Fotografia per la Universitat d’Oklahoma i en Fotoperiodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona. És autora de diversos foto-llibres i té obra en col·leccions del país i a Nova York, obra reconeguda per diversos guardons.

 



Exposicions

El Reial Cercle Artístic de Barcelona organitza una exposició fotogràfica sobre Al-Andalus a l’espai de la Casa degli Italiani

03/10/2015
Tendències

L’oli novell de l’Empordà arriba al mercat amb una producció de 400.000 litres

11/12/2017
Escenaris

L’espectacle ‘Vaques Sagrades’ que es representarà a l’Almeria Teatre, analitza la nostra societat a través de la mirada de tres rumiants

07/01/2014
Cinema

“Eliminado”, cinta de terror dirigida per Levan Gabriadze

17/07/2015

The New Catalan Ensemble presenta Bestiari al Petit Palau, una producció sobre poemes de Josep Carner

El concert s’emmarca en les commemoracions de l’Any Carner, en el cinquantenari de la seva mort

Redacció.- El proper dimecres, 28 d’octubre, a les 20 h, al Petit Palau (Palau de la Música Catalana), The New Catalan Ensemble presenta Bestiari, una producció amb cançons originals del pianista, compositor i arranjador Joan Díaz (Barcelona, 1967) a partir d’una selecció de poemes del Bestiari de Josep Carner. El concert, que coincideix amb la […]