Edició 4.428 (des del 27/09/2007)
Edició 4.428 (des del 27/09/2007)
Titulars | dilluns, 19 agost 2019

Temporada Alta 2019 avança part del seu programa internacional, amb grans noms i propostes per descobrir

El ja habitual cicle de Connexió Iberoamèrica enguany arriba amb força: l’estrena del nou espectacle de Claudio Tolcachir, Próximo, que després farà gira per l’Estat

Redacció.- La coreògrafa sud-africana Dada Masilo que s’ha caracteritzat en els últims anys per portar als escenaris la reinterpretació de grans peces del ballet clàssic universal, presentarà a Temporada Alta, la seva última creació Giselle, estrena a l’Estat Espanyol.

Amb la seva companyia The Dance Factory, presenta aquest espectacle de gran format. Una lectura contemporània del clàssic, amb música autòctona del continent africà, amb més de 20 ballarins, i amb la col·laboració de William Kentridge, que en signa l’escenografia. Kentridge ha presentat la seva obra en tres cops diferents al festival, el darrer l’any 2015 amb Ubú i la comissió de la veritat.

Masilo, coneguda per les seves reinterpretacions de ballets clàssics com ara Romeo and Juliet i Swan Lake, agafa Giselle i la transforma en una heroïna clàssica que ressona a l’actualitat, una jove que mor després d’haver estat traïda per un home i torna per venjar-se’n. Tot, acompanyat de la música de Philip Miller, que combina elements de clàssica i percussió africana. Una Giselle feminista i contemporània per remoure les arrels de la dansa clàssica.

Connexió Iberoamèrica

Si aquest és probablement un dels plats forts de la programació internacional del festival una altra de les propostes que arriba amb força és el programa Connexió Iberoamèrica, un cicle que des de fa ja anys Temporada Alta desenvolupa en col·laboració amb Iberescena i que facilita l’entrada i col·laboració amb artistes de l’altra banda de la ribera atlàntica.

Fruit d’aquestes col·laboracions entre artistes espanyols i llatinoamericans, el festival estrena el treball de Shaday Larios, de la companyia mexicana Microscopía, i Jomi Oligor, d’Hermanos Oligor, que tornen amb La melancolía del turista, un muntatge produït en el marc del projecte europeu transfronterer Pyrenart, del que Temporada Alta és soci, i que indaga en la fantasia mental del paradís, la fixació d’aquest imaginari i la seva descomposició. Els dos artistes faran una mirada crítica a la figura del turista a través del “teatre d’objectes documentals”, fet d’objectes, mecanismes i miniatures, que ja han treballat en altres obres.

Tierras del sud suposa la trobada d’un creador mexicà, Txalo Toloza, amb la ballarina i coreògrafa de Pamplona Laida Azkona, i que ja dóna els fruits d’una segona part de la trilogia escènica documental Pacífico, centrada en l’estreta relació́ entre la barbàrie sobre els pobles originaris llatinoamericans, les noves formes de colonialisme i la cultura contemporània. Un encontre artístic que ja s’ha produït i estrenat a les nostres terres (en coproducció amb el festival TNT i l’Antic Teatre) però que ara pren una nova dimensió internacional.

Nou muntatge de Tolcachir

Si parlem de creadors d’Amèrica Llatina que Temporada Alta ha promogut amb els anys i que són ja veritables còmplices del festival, segurament el nom de Claudio Tolcachir és el més destacat, un dels dramaturgs més notoris de l’escena argentina i amb el qual l’any passat es va coproduir un nou muntatge de L’omissió de la família Coleman, el seu text més aplaudit i referent de la dramatúrgia argentina del segle XXI.

Ara, el director de la sala Timbre 4 de Buenos Aires estrena a l’Estat del seu nou text, que també ha dirigit: Próximo, un text per a dos actors (Lautaro Perotti i Santi Marín) que aborda les relacions afectives en l’era d’Internet. Una història d’amor construïda en la distància, amb Skype, WhatsApp, trucades al mòbil i flirteig a les xarxes socials. La falsa proximitat i la solitud es faran evidents quan la comunicació es talla.

També dins el cicle Connexió Iberoamèrica, el festival programarà la ja anunciada O agora que demora de la dramaturga brasilera Christiane Jatahy, que des de l’any 2013 ha visitat ja en tres ocasions el festiva. L’espectacle parteix dels textos èpics d’Homer i de la connexió que aquests tenen amb el moviment global actual. L’artista presentarà un espectacle que inclou un documental rodat a Jenin, Palestina, als camps de refugiats de Líbia i de Grècia, a Johannesburg, en una comunitat indígena de l’Amazonia i a Rio de Janeiro.

Liddell en estat pur

Angélica Liddell, provablement la creadora més internacional de l’Estat presentarà a Temporada Alta Una costilla sobre la mesa. Madre. La figuerenca va perdre el 2018 a la seva mare i ara li dedica aquest muntatge, estrenat la passada primavera al Théâtre Vidy-Lausanne (Suïssa), que n’és un dels coproductors, junt a Temporada Alta i Teatros del Canal (Madrid). Arribarà a l’Estat espanyol de la mà del festival -després d’inaugurar aquesta setmana el Festival Internacional de Artes Escénicas de México- i suposa un retorn al llenguatge més pur de Liddell, després del seu Génesis 6, 6-7 de l’any passat.

Una costilla sobre la mesa. Madre és poètic, físic i visceral, és una oració teatral, una explosió de culpa i expiació on Liddell expressa el seu amor i, alhora, tot el seu dolor convertint allò sublim en patiment. I tot, acompanyat d’una banda sonora creada i interpretada en directe per un altre provocador: el cantaor Niño de Elche.

Més Temporada Alta

El festival va presentar fa ara dos mesos 21 coproduccions amb grans noms de l’escena internacional i directors i dramaturgs consagrats i emergents de les arts escèniques del país. I acabarà acollint una programació que els darrers anys ha rondat les 100 propostes i que és possible gràcies a les col·laboracions amb els principals festivals i centres productors del país, públics i privats, que després alimenten les seves programacions de temporada amb els títols estrenats al festival. Temporada Alta també coprodueix enguany espectacles amb organismes i entitats internacionals de França, Bèlgica, Suïssa, Suècia, Alemanya, Portugal o Brasil, a banda d’altres teatres de l’Estat espanyol.

En aquest apartat de coproduccions destaquen creadors, dramaturgs i directors com Joan Ollé, que porta a l’escena la novel·la més tràgica de Mercè Rodoreda, La mort i la primavera; Àlex Rigola per presentar amb Alba Pujol Aquest país no descobert que no deixa tornar de les seves fronteres a cap dels viatgers; Carlota Subirós amb un conjunt de manifestos feministes a GRRRLS!!!; Decadència, de Steven Berkoff dirigit per Glòria Balañà; o Clàudia Cedó que presentarà a Temporada Alta un projecte social protagonitzat per persones en risc d’exclusió social a LOVE. Per la seva banda Rosa Maria Sardà dirigirà una lectura d’un text del dramaturg italià Stefano Massini, Roberto G. Alonso ho farà amb una obra de Marc Rosich i Juan Navarro serà qui dirigirà el nou espectacle de Gonzalo Cunill. Altres noms destacats en el cartell de les coproduccions, i que ja es van presentar el mes de juny, són Francesc Cuéllar i Alejandro Curiel, Jordi Duran, CaboSanRoque o Cascai Teatre.

En l’apartat de dansa, la 28a edició de Temporada Alta suma els noms i nous espectacles de coreògrafes tant importants com Sol Picó , amb Susanna Barranco, o Marta Carrasco, Roser López Espinosa, o de la Cia. Impàs.

Per la seva banda, el Torneig de Dramatúrgia, convertit en l’enfrontament teatral més esperat del festival, enguany renova participants: Marc González de la Varga, Laura Gost, Alejo Levis, Daniel J. Meyer, Concha Milla, Sílvia Navarro, Adrián Novella i Alícia Serrat.



Cinema

Álex González, Clara Lago i Belén Rueda protagonitzen “Órbita 9”

07/04/2017 01:59
Lletres

La nova novel·la de Santi Baró, un thriller de suspens esotèric i teories de la conspiració que ens porta a Montserrat a la recerca del Sant Grial

08/02/2016
Escenaris

Tot a punt per al Festival 25+1 que aplegarà 10 hores d’espectacles de teatre, circ, música i art

08/06/2017
Escenaris

Temporada Alta acull l’estrena del nou muntatge de Mal Pelo, L’esperança de vida d’una llebre

28/10/2013