Edició 3.288 (des del 27/09/2007)
Edició 3.288 (des del 27/09/2007)
Titulars | dijous, 18 juliol 2013
190_1373964942portada_anuari

L’IVA cultural enfonsa les vendes amb unes pèrdues previstes de 12 millions d’euros durant el 2013

Per quart any consecutiu ha caigut la xifra d’espectadors (-27%) i concerts (-22%)

L’Anuari de la Música 2013, impulsat pel Grup Enderrock i l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC), s’ha presentat aquest  dimecres en roda de premsa a la seu de la SGAE de Barcelona. L’estudi ofereix un balanç anual amb anàlisis, estadístiques, articles de valoració i d’opinió amb gràfics i rànquings complementats amb articles d’opinió i entrevistes amb les veus més representatives del sector.

Entre les dades més significatives de l’Anuari –que es publica des del 2001– destaca l’anàlisi de com ha afectat l’augment de l’IVA al 21% a la indústria musical. A Catalunya, les promotores preveuen que si no es posa remei a l’abusiu IVA cultural hi haurà unes pèrdues de 12 milions d’euros al llarg del 2013, i calculen que la sagnia suposarà una caiguda del 17% en la comptabilitat. Per contra, la indústria discogràfica, que no s’ha vist tan perjudicada per l’ascens de l’IVA —perquè ja partia d’un impost elevat del 18%—, ha pogut mantenir el tipus perquè el mercat digital cada vegada dóna més rendiment i ha pogut compensar en bona mesura la davallada continuada d’una quarta part de les vendes físiques.

Prop de cinc milions d’espectadors van deixar d’anar a concerts durant el darrer quadrimestre del 2012, coincidint amb l’aplicació del nou IVA a l’Estat espanyol. Tot plegat ha impactat en els balanços econòmica amb una caiguda de més de la quarta part de la recaptació neta per part de les empreses culturals. El sector considera que l’augment de l’IVA ha contribuït a la davallada en cinc milions d’espectadors a concerts celebrats a l’Estat espanyol durant el període setembre-desembre de 2012. La recaptació neta ha davallat un 27,4%.

Tampoc hi ajuda la frenada d’inversions, la manca de finançament o que hagin caigut les aportacions de les institucions públiques a la música, en un context generalitzat de retallades. La majoria d’administracions públiques s’han vist obligades a retallar el suport a la música. Tot i que la davallada ha estat desigual, la Generalitat de Catalunya —a través de l’ICEC i l’OSIC— ha reduït el pressupost al sector en un 15,6%, mentre que la Diputació de Barcelona ha incrementat les partides de l’ODA, en un 3,5%. El 2012 la Generalitat de Catalunya ha fet front a un ajustament pressupostari del 21,4% en la partida de l’ICEC destinada a la indústria musical. De manera global s’han destinat 1,84 milions d’euros menys —de 8,68 a 6,74— als promotors i discogràfiques.

Bones notícies, en canvi, pel que fa al consum de música. El 93,5% de la població de Catalunya escolta música habitualment i una tercera part va de tant en tant a un concert. Són hàbits en creixement però que canvien entre les zones urbanes i les més rurals, segons dades del Baròmetre de la Música i la Cultura. La gent jove va cada cop més a concerts en català i també escolta més música catalana.

El percentatge d’assistència a concerts és molt més reduït, lògicament, que el d’escoltar música gravada. Però sorprèn per negatiu que un 66,2% dels catalans no hagi anat a cap concert, per bé que és una xifra que s’ha reduït gairebé 8 punts en cinc anys, quan era d’un 74,1 %. Que hi vagi almenys una vegada cada dos mesos només hi ha el 5,7% de la població; la majoria hi van en una o dues vegades l’any. Una altra dada interessant és que s’ha capgirat el percentatge de gent que paga per anar a concerts, i ja representa el 59,4% dels que assisteixen a un directe.

En relació als festivals, els principals esdeveniments musicals han atret 1,7 milions d’assistents el 2012, resistint les inclemències del sector amb una xifra similar a l’any anterior. El rànquing segueix liderat per la febre valenciana de l’Arenal Sound, el Rototom i el FIB, i Barcelona es consolida com a capital de festivals amb el Primavera Sound, el BAM i el Sónar. Destaca el creixement de l’Arenal Sound, que dobla assistents, i del Primavera Sound i el Sónar, que també augmenten considerablement la xifra de públic.

Pel que fa a la producció discogràfica, les discogràfiques catalanes han crescut per tercer any consecutiu gràcies a una alça històrica en la facturació per vendes digitals, que han permès aturar la dràstica caiguda d’una quarta part del mercat físic. La baixada s’ha notat en la música en català, amb una frenada d’edicions (-6,9%) i la reducció de sis a tres discos d’or. El top 10 de discos catalans 2012 l’encapçalen El disc de la Marató de TV3 (200.000 còpies venudes), Sergio Dalma (120.000) i (80.000), Serrat i Sabina (80.000) i Manolo García (40.000).

La presentació de l’Anuari de la Música 2013 va anar a càrrec del president de l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC), Jordi Gratacòs, i del director editorial del Grup Enderrock, Lluís Gendrau. També hi van intervenir el director de l’Àrea de Música de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Albert Bardolet, i la directora de Comunicació i Activitats de la SGAE a Catalunya, Agnela Domínguez.

En la roda de premsa Lluís Gendrau va repassar les xifres de l’Anuari i ha remarcat que la música en viu està “ferida de mort”, arran de l’aplicació del nou tipus impositiu. Gendrau, amb els números a la mà, s’ha mostrat pessimista i ha explicat que “sí que hi ha més gent que va a concerts, però qui abans anava a deu, ara potser en va a dos en tot l’any”.

L’Anuari serveix per saber l’estat de la qüestió de la indústria i el consum musical, i durant la roda de premsa s’ha volgut fer esment a les dificultats per recopilar les dades que s’hi mostren contrastades amb el sector i les institucions públiques i privades. El president d’ARC, Jordi Gratacós, ha agraït la tasca que es fa de recopilació de dades, però ha lamentat que encara és difícil obtenir la informació necessària i que s’està intentant cada cop més saber quin és l’impacte econòmic de concerts i festivals al territori on es fan. També ha explicat que al sector ha augmentat la professionalitat i que cal tenir en compte que si se’n va en orris, afecta molt més que a les empreses directament implicades, perquè dóna feina a molta gent.

El director de l’àrea de Música, Albert Bardolet, en nom de l’administració ha recordat la situació complicada per la què passa la Generalitat de Catalunya i ha volgut ser optimista. “No crec que la música en viu estigui ferida de mort, sempre estarà viva”, ha dit. Carmen Zapata, d’ASACC, ha lamentat el tancament de sales i també aquelles que es mantenen obertes (la majoria) però que o bé han hagut de deixar de programar o bé ara programen menys número de concerts. “L’augment del preu de la beguda també ha afectat perquè els ingressos a la barra, sovint financen la part musical”.