Edició 3.289 (des del 27/09/2007)
Edició 3.289 (des del 27/09/2007)
Titulars | dimarts, 22 abril 2008
Nomeda & Gediminas Urbonas. Dispositius per a l?acció

Nomeda & Gediminas Urbonas. Dispositius per a l?acció

L?exposició, comisionada per Bartomeu Marí, es podrà visitar al MACBA del 14 de març al 15 de juny

L?obra de Nomeda i Gediminas Urbonas es desenvolupa en projectes de caràcter interactiu que reflexionen sobre els conflictes i les contradiccions de les societats ex-soviètiques i la seva recent incorporació al capitalisme. Nascuts a Lituània i establerts
Els treballs de Nomeda i Gediminas Urbonas es desenvolupen normalment com a processos que creixen en diferents etapes i que impliquen la col·laboració amb col·lectius o especialistes d?altres àmbits com poden ser músics, psiquiatres o arquitectes, depenent de la natura del projecte. Aquesta forma de treball atorga un dels principals trets a l?obra de Urbonas: el fet que el producte final no és concreta en quelcom on l?autor és fàcilment reconeixible. Atès el caràcter processual de l?obra, la seva elaboració a partir de la confluència de diferents i diversos elements, i la col·laboració amb col·lectius o especialistes externs, el treball resultant es troba mancat d?un ?estil? propi que el faci reconeixible i identificable per part de l?espectador, com a pertinent a un autor.
Un altre element que comparteixen tots els projectes que es presenten en l?exposició del MACBA ?Transaction, Ruta-Remake, Protest-Lab, Villa Lituania i Druzba? és la incorporació, en un moment o altre del procés, del cinema. Urbonas recorren de forma habitual a aquest mitjà, a l?arxiu cinematogràfic (públic o privat) com a lloc des d?on s?han construït i es construeixen els models de control d?una societat, tan a nivell individual com col·lectiu. En les seves obres, els artistes aconsegueixen dinamitzar el concepte d?arxiu en el sentit que el fan públic, li donen visibilitat, l?utilitzen, el deconstrueixen i juguen amb ell, de tal manera que l?arxiu -en aquest cas cinematogràfic- es presenta com quelcom subjecte a una permament construcció i valoració, lluny d?una concepció monolítica i intocable.

junymarc