Edició 3.353 (des del 27/09/2007)
Edició 3.353 (des del 27/09/2007)
Titulars | diumenge, 15 setembre 2013
xavi lloses siestv

‘Nautilus Lab’ de Xavier Lloses guanya el Premi Puig-Porret 2013 al millor projecte de creació musical en directe

El jurat ha destacat la singularitat i atractiu d’un projecte interactiu que reformula la idea del directe associant-lo a una instal·lació artística

El projecte ‘Nautlius Lab’ del compositor i pianista Xavier Lloses ha estat el guardonat amb el Premi Puig-Porret 2013 que s’ha lliurat durant la Festa de Celebració dels 25 anys del Mercat de Música Viva de Vic (MMVV). El premi, que distingeix el millor projecte de creació musical, té l’objectiu de facilitar la producció d’un espectacle de música en directe que s’estrenarà en la següent edició del MMVV. Atorgat per la Fundació Puig-Porret, manté la dotació econòmica de 10.000 euros, convertint-lo en el premi musical més important del país.

Aquest és el segon any que el premi s’atorga a un projecte de creació musical amb l’objectiu que s’estreni l’any següent al MMVV. L’any passat la guanyadora va ser la Maria Coma amb el seu treball basat en la creació d’un piano-celesta de la família d’instruments Baschet, projecte que es presentarà per primer cop el divendres 13 a les 22h al Teatre L’Atlàntida.

Enguany, Xavier Lloses (idea) i David Sarsanedas (realització) van presentar un projecte per crear un nou instrument que funciona de manera autònoma com a instal·lació sonora i on tothom hi te accés per tocar-lo i gaudir-ne.

El projecte guanyador

Es tracta d’un instrument compost per 48 tubs de metacrilat d’una alçada de dos metres i un diàmetre de 12cm. Està dissenyat per ocupar tot l’espai d’una sala com si es tractés d’un bosc on el públic pot passejar-se entre els cilindres contemplant-los i escoltant-los.

Cadascun d’aquests recipients conté diferents proporcions d’aigua, un tub de silicona i un petit compressor que envia aire al fons del tub de manera que, les bombolles pugen cap a la superfície travessant tota l’aigua del cilindre. En el moment que les bombolles exploten a la superfície emeten un so, l’altura del qual és proporcional al volum de l’aigua i a l’alçada del tub.

Cadascun dels cilindres s’activa des d’un teclat controlat per 48 tecles, tantes com cilindres. En el moment que es prem una tecla s’encén el compressor corresponent enviant l’aire dins del cilindre i, conseqüentment, les bombolles surten cap a la superfície. Al mateix temps, una bombeta ubicada a la part inferior del cilindre s’encén il·luminant les bombolles i creant un efecte visual que acompanya l’hipnòtic so de les bombolles i que permet identificar, ràpidament, quin cilindre està sonant.

La instal·lació sonora també permet que, mentre ningú toqui el teclat que controla els tubs, l’instrument entri en un mode autònom controlat per un arduino i un petit ordinador. Aquest mode consta de 99 patrons melòdics i rítmics pre-seqüenciats que, sota un random, van passant d’un patró a un altre de manera aleatòria creant successions i combinacions rítmiques i melòdiques noves. L’oient i l’espectador sempre tindran la sensació d’estar davant d’una peça infinita, sense repeticions.

A l’haver-se concebut l’instrument com una instal·lació, aquesta podrà ser itinerant entre sales d’exposicions, mostres d’art sonor o festivals de música. El públic sempre en tindrà accés per poder contemplar i escoltar l’instrument, així com per tocar-lo i utilitzar-lo per gravacions i projectes personals.