Edició 3.289 (des del 27/09/2007)
Edició 3.289 (des del 27/09/2007)
Titulars | dimarts, 10 desembre 2013
6

Lluís Vilà amb les sèries Absolut i Nautes a la Galeria Balaguer

Les sèries Absolut (2009) i Nautes (2006-2009) composen la mostra Absolut II

La mostra, que s’inaugura el proper dijous 12 de desembre, es podrà visitar fins al 15 de febrer del 2014 i exhibeix dos de les sèries darreres que de l’artista banyolí Lluís Vilà va elaborar: Absolut i Nautes. Aquesta exposició és gràcies al suport de la Fundació Lluís Coromina i la col·laboració de la revista bonart.

Les sèries Absolut (2009) i Nautes (2006-2009) composen la mostra Absolut II que aplega algunes de les peces més representatives de les darreres creacions de Lluís Vilà (Banyoles, Girona 1952 – Banyoles, Girona 2010). El concepte de l’Absolut va marcar la darrera creació de Vilà. Entès com a concepte bicèfal: principi i fi, construcció i destrucció, l’absolut suposa el marc referencial i l’horitzó d’expectatives de tota creació. La manera de procedir seria la de construir a partir d’allò que no es pot definir i que roman ocult. El seu és un absolut que apareix després de desconstruir la pròpia obra, és un espai blanc (suma de colors de llum) que, en el seu silenci perfecte, en la seva latència prenyada, conté totes les pintures possibles. Amb aquest plantejament la sèrie Absolut de Lluís Vilà funciona com a contraposició d’aquella història de l’art reconeguda per la tradició cultural i la memòria visual. Per exemplificar aquest procés, Lluís Vilà posava el cas de Jackson Pollock i el dripping –tècnica pictòrica característica de l’Action Painting nord-americana basada en el goteig de pintura–: “Si ell feia dripping –explicava l’artista de Banyoles–, jo faig undripping, despinto les meves pròpies obres amb aire a pressió o amb aigua fins que pràcticament han desaparegut. Si no m’aturo, el resultat seria el blanc inicial…”.

El concepte de l’absolut funciona com a símbol transversal i element abstracte, dues qualitats de l’obra de Vilà presents també a Nautes.

Els Nautes o navegants de Lluís Vilà són personatges enfrontats al desconegut, llençats a una barreja de consciència i inconsciència per la seva curiositat sense límits. Els nautes de Lluís Vilà no tenen rostre, són anònims i és que és amb el misteri quan també comença l’art i les preguntes. Com assenyala el món de la crítica d’art, “A Lluís Vilà li interessaven molt aquests símbols transversals i de significat perfectament obert: els seus nautes, el seu pa, el seu absolut… Tot plegat són cristalls d’un univers calidoscòpic que caldrà continuar revisant, conscients, però, que cada nou gir del tub de miralls implicarà noves solucions en aquesta geometria canviant que era el seu art.”

 

> Informació complementària