Edició 3.354 (des del 27/09/2007)
Edició 3.354 (des del 27/09/2007)
Titulars | dimarts, 13 desembre 2011
La vintena edició del Festival de Tardor de Catalunya Girona/Salt abaixa el teló amb les millors xifres de la seva història: prop de 70.000 espectadors i un 94% d?ocupació

La vintena edició del Festival de Tardor de Catalunya Girona/Salt abaixa el teló amb les millors xifres de la seva història: prop de 70.000 espectadors i un 94% d?ocupació

Temporada Alta ha presentat a les institucions l?esborrany d?un projecte per potenciar Girona com a capital d?un centre escènic català de referència internacional

Temporada Alta 2011?Festival de Tardor de Catalunya Girona/Salt ha superat un any més les seves pròpies previsions. En la seva emblemàtica i dimensionada vintena edició, aquesta programació d?estrenes i produccions ?prop de 100 propostes aquest any- ha reunit a 61.013 espectadors en els espectacles de sala, un 26,6% més que l?any passat (48.183), als quals cal sumar els 7.622 assistents a les activitats complementàries ?algunes amb entrades a la venda- per arribar a les 68.635 persones que han assistit al conjunt de les activitats.

En índex d?ocupació, Temporada Alta ha assolit el 93,33% en els espectacles de sala, i si d?alguna cosa es pot lamentar és de no haver pogut complir l?objectiu, fixat l?any passat, de no deixar gent al carrer a base d?afegir funcions al llarg del festival ?tot i que n?ha programat 16 més de les previstes inicialment (181 en total), amb un total de 65.373 butaques a la venda. No són solament els espectacles més populars els que han deixat públic sense poder comprar entrades. Propostes arriscades de creació contemporània i internacionals han exhaurit les seves localitats: ‘Els viatges de Lina Bögli’ (de Marthaler), ‘Los hijos se han dormido’ (de Veronese), ‘Waiting Room’ (de Lupa) o el ‘Henry V’ (dels Propeller); al costat de propostes com ‘Els Jugadors’ (de Pau Miró) o ‘No sé si…’ (de Marta Carrasco), i ’30/40 Livingstone’ (Sergi López i Jorge Picó), que va programar fins a sis representacions al Teatre de Salt. En resum, han estat 12 setmanes d?intensa programació, amb muntatges internacionals, estrenes absolutes, a Catalunya i Espanya i, a destacar, 34 produccions i coproduccions amb les quals Temporada Alta i El Canal han participat, i que hores d?ara en bona part tenen vida posterior assegurada, gràcies a les gires i a les temporades a Barcelona.

Coincidint amb la cloenda d?aquesta vintena edició, Temporada Alta es troba en un final d?etapa, el seu director, Salvador Sunyer, ha informat que el festival ha presentat a les institucions l?esborrany d?un projecte de futur en el qual proposa dotar Catalunya d?un potent centre escènic internacional per generar des de la capitalitat de Girona un pol escènic de primer ordre a Catalunya, dedicat no solament a la producció, a l?exhibició i estrena d?espectacles, sinó també a la creació, i a la reflexió i debat del sector. Orientat, també,  a la projecció internacional que l?aparador de Temporada Alta possibilita, aquest centre vol tenir l?objectiu de polaritzar el treball al voltant de l?autoria catalana (treballant conjuntament amb sales, teatres públics i companyies) i generar complicitats amb tot el teixit teatral de Catalunya per la producció d?espectacles, aprofitant els recursos que un centre d?arts escèniques com EL CANAL disposa.

Des d?aquest eix es proposa també estudiar i crear noves fórmules per l?explotació d?espectacles, politiques de captació i dinamització de públics, eines útils per l?exportació de la producció catalana, etc, sobre la base d?una estructura orgànica que relacioni tots els agents implicats, per fer front a la creixent desertització escènica del nostre país. Temporada Alta ha endegat en els darrers anys solucions que ara no es poden malmetre i que han de contribuir a fer possible aquest Festival de País, un festival que conviu amb el present i futur del sector en la conjuntura econòmica actual a Europa. Un projecte de festival a 4 i 8 anys, amb seu a Girona però que irradia, i del qual l?organització de Temporada Alta ja ha presentat esborrany a les administracions catalanes.

El 45,5% del pressupost prové de recursos propis

Del total del pressupost d?ingressos (poc més de 3 milions d?Euros), el taquillatge suposa per primera vegada en aquesta vintena edició de Temporada Alta la principal font de finançament del festival (prop de 850.000?, un 27,5% del total), per davant del patrocini de les empreses i el Club de Macenatge (18%) i les aportacions de les administracions (17,9% Generalitat de Catalunya; 9,7% Ajuntament de Girona). L?aportació directe del 17,5% de l?Interreg europeu (projecte Escena Catalana Transfronterera) al pressupost del festival ha arribat al darrer any en la present edició, a banda de l?aportació indirecte (8%) que aquest projecte suposava al pressupost de EL CANAL Centre d?Arts Escèniques de Salt / Girona.

Si en l?actual context de crisi hi ha una tendència incomprensible a considerar l?activitat cultural com una despesa ?prescindible-, Temporada Alta suposa una potent dinamització econòmica a l?àrea de Girona. El festival genera una important ocupació ?no deslocalitzada- (1700 persones hi treballen directa o indirectament) i suposa un motor econòmic local de primer ordre (unes 2400 estades constatades per la pròpia organització), amb el valor afegit que la Cultura aporta a un territori que es vol diferenciar a Europa en aquest àmbit i on Temporada Alta juga ja un paper estratègic.

Final d?etapa

La vintena edició de Temporada Alta s?ha vestit de llarg amb 18 espectacles més que el festival del 2010, sense baixar el llistó de la qualitat i obtenint els millor resultats de la seva història, amb la clara voluntat de demostrar que un esdeveniment d?aquestes característiques és sostenible i determinant per la cultura del país. Ara que acaba el període d?ajuda europea a través de l?Interreg, que connecta els teatres de Salt i Perpinyà, i que el pressupost es veu reduït d?entrada en un 25% per aquest motiu, Temporada Alta ha de cercar nous horitzons, i enguany ha posat ja els fonaments d?un futur en el qual EL CANAL ha de jugar un paper clau com a motor de creació, impulsor de la dramatúrgia catalana i centre productor. Experiències iniciades aquest any, com el Laboratori d?Investigació Escènica LabCanal, sota la direcció d?Àlex Rigola, o el Torneig de Dramatúrgia Catalana, conduit per Jordi Casanovas, són línies clares cap a les quals apunta el festival, en la seva insistència per esdevenir una peça indispensable del teixit teatral del nostre país.

EL CANAL, que celebra la seva cinquena temporada i comença ja a tenir una velocitat de creuer, és a punt d?acabar les obres de la seva nova seu, a l?antiga fàbrica de la Coma Cros. Set estrenes de produccions d?autors catalans consoliden el seu paper en l?autoria pròpia, però coproduccions internacionals com A louer (de Peeping Tom), Murmures des Murs (de Victoria Thierré), i el Dunas (de Sidi Larbi i Maria Pagés), estrenat en l?edició de l?any passat i que encara gira per tot el món, apunten en la tasca ambiciosa de situar el festival en el mapa europeu. El proper any, s?estrenaran al Temporada Alta 2012 el nou espectacle de Zimmerman & the Parrots i el nou muntatge de circ Busca de Blaï Mateu, entre d?altres.

I, en aquesta labor d?internacionalització del Temporada Alta, i per extensió del teatre del país, la Setmana dels Programadors iniciada aquest any es converteix en una de les principals vies de futur. En col.laboració amb l?Institut Ramon Llull, aquest experiment pensat per afavorir la vinguda al festival de programadors nacionals i internacionals, ha aconseguit reunir 65 professionals de 8 països diferents. Juntament amb espectacles internacionals de qualitat s?han presentat 5 espectacles produïts al país, amb la intenció de fomentar-ne la circulació internacional. De fet, ja hi ha tancades algunes representacions a l?estranger d?algun dels muntatges presentats. Dins de les activitats de la Setmana dels Programadors i gràcies al projecte Escena Catalana Transfronterera (ECT/SCT), s?ha organitzat una trobada entre programadors catalans i francesos on van presentar-se projectes futurs 4 creadors catalans i 3 francesos, amb l?objectiu d?afavorir possibles coproduccions i presentacions internacionals. L?organització ha comprovat que no som prou conscients de com fora del nostre país, Temporada Alta ja comença a ser valorat com a un dels festivals més interessants d?Europa en el marc de les arts escèniques.

> Informació complementària

ediciofestivalgironaprojecte