Edició 3.291 (des del 27/09/2007)
Edició 3.291 (des del 27/09/2007)
Titulars | dimarts, 17 agost 2010
La pintura Ramon Casas i Pere Romeu en un automòbil ingressa al MNAC cedida per la Generalitat

La pintura Ramon Casas i Pere Romeu en un automòbil ingressa al MNAC cedida per la Generalitat

La Generalitat rep l?obra en concepte de dació corresponent al pagament d?un deute tributari

Ramon Casas i Pere Romeu en un automòbil va ser pintada per Ramon Casas l?any 1901, per tal de decorar el local d’Els Quatre Gats, en substitució de la pintura Ramon Casas i Pere Romeu en un Tàndem, del 1897, que forma part de les col·leccions del MNAC. Gràcies a aquest dipòsit de la Generalitat de Catalunya, les dues peces cabdals del Modernisme català s?exposaran juntes a les sales d?art modern del MNAC.

Els personatges representats a l?obra que ingressa al Museu són el propi Casas i el seu amic Pere Romeu, embolcallats en uns gruixuts abrics de pell i acompanyats per Ziem, el gos del pintor. La revista Pèl & Ploma va reproduir les dues obres realitzades per a decorar Els Quatre Gats amb els títols de Fi del segle XIX i Començament del segle XX.  

Ramon Casas (Barcelona, 1866-1932) va ser el millor pintor de la primera generació modernista i, juntament amb Santiago Rusiñol, l’impulsor de la renovació de la pintura catalana de finals del segle XIX. Destaca la seva capacitat  per a conrear amb el mateix èxit el paisatge i el retrat, si bé va ser aquest darrer gènere el que li va proporcionar un major reconeixement i el va consagrar com el retratista més cobejat per la burgesia barcelonina.

Els Quatre Gats

El 12 de juny de 1897 es va inaugurar l?establiment Els Quatre Gats als baixos de la casa Martí, obra de l?arquitecte Josep Puig i Cadafalch, al carrer Montsió. La taverna-cerveseria, impulsada entre d?altres per Casas, Rusiñol i Utrillo, s?inspirava en Le Chat Noir de París, local tancat aquell mateix any. Pere Romeu, que havia treballat a l?establiment de París, estaria al front d?Els Quatre Gats. Casas va representar a aquest singular personatge en el cartell que anunciava l?establiment i, al costat del mateix Casas, en les dues obres que va fer successivament per a decorar el local: Ramon Casas i Pere Romeu en un Tàndem, el 1897, i Ramon Casas i Pere Romeu en un automòbil, el 1901. 

Tal i com es pot veure en els testimonis gràfics que s?han conservat d?Els Quatre Gats, el Tàndem va estar ubicat a la paret principal de l?establiment des de la inauguració de la taverna-cerveceria i fins al canvi de segle, moment en què Casas va decidir substituir-lo pel Cotxe.

Casas va recuperar aquestes dues pintures i, amb posterioritat al tancament d?Els Quatre Gats, van passar a altres mans. Concretament, Ramon Casas i Pere Romeu en un automòbil va passar a ser propietat de Francisco Abadal, el qual durant les primeres decades del segle XX va tenir empreses vinculades al món de l?automòvil. Abadal crearia un vehicle propi i tindria el concessionari dels Hispano Suissa, de Michelín i, més endavant, del Buick. Durant uns anys, la pintura va decorar el seu local del carrer Consell de Cent. Posteriorment, l?obra es traslladaria al seu domicili familiar.

La pintura es va poder tornar a veure per primera vegada l?any 1990 a l?Exposició El Modernisme, que va tenir lloc al desaparegut Museu d?Art Modern. Aquella va ser la primera ocasió en què es van mostrar juntes les dues pintures de Casas, que mai no van coincidir a les parets d?Els Quatre Gats.

> Informació complementària