Edició 3.291 (des del 27/09/2007)
Edició 3.291 (des del 27/09/2007)
Titulars | dimecres, 30 octubre 2013
carmen-1

Jar s’estrena al Teatre Akadèmia en el centenari del naixement de Carmen Amaya

El CAET i Rom Teatre presenten Jar el mes de novembre, en què també se celebren els cinquanta anys de la seva mort

Aquest mes de novembre farà cinquanta anys de la mort de Carmen Amaya a Begur (Empordà), i cent del seu naixement a Somorrostro (Barcelona). Una doble efemèride que el Teatre Akadèmia celebra programant una coproducció del CAET (Centre D’Arts Escèniques de Terrassa) i Rom Teatre a partir d’un text teatral de Manuel Veiga.

El text, que es va poder veure el 1993, i va tenir un gran èxit de crítica i de públic, vol mantenir la memòria del barri de barraques del Somorrostro barceloní i el de la seva gent. Entre tots els seus habitants, Carmen Amaya es va convertir en un símbol, bailaora màgica i tel·lúrica que va mostrar el seu art pels teatres més importants del món (des del Carnegie Hall de Nova York al Théâtre Des Champs Elysées de París, passant pel Teatre Avenida de Buenos Aires) i va ser admirada entre altres per Charles Chaplin, Orson Welles, Greta Garbo i Fred Astaire.

L’espectacle forma part de la commemoració de l’any Amaya i, en la seva primera versió va comptar amb l’assessorament de la Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya.

 

Sinopsi

Som a les acaballes del mes de novembre de l’any 1963. Capvespre de mals auguris… Dins el paisatge barraquista del Somorrostro barceloní, un bailaor gitano (Manuel Veiga), la vida del qual transcorre entre el triomf i l’or, visita el seu barri natal després de molts anys d’absència. Allí, al Somorrostro, hi trobarà la seva amiga d’infantesa (Pilar Martínez), una gitana que mai no va canviar el seu destí i va continuar fidel als costums propis de la seva ètnia. Tots dos recorden el passat i els seus jocs d’infants mentre comparteixen una gran pena: l’enterrament de Carmen Amaya al seu mas de Begur.