Edició 3.356 (des del 27/09/2007)
Edició 3.356 (des del 27/09/2007)
Titulars | diumenge, 5 febrer 2012
Girona acull un any més el simposi europeu d'art d'acció

Girona acull un any més el simposi europeu d’art d’acció

La trobada ha posat de relleu la necessitat de continuar amb la recerca i la creació de nous documents visuals, degut a l'efimeritat d'aquest art

El Symposium Of European Live Art Archive, que s’ha celebrat a Girona aquesta
setmana i ha reunit experts, teòrics i artistes de l’art d’acció europeus que han obert noves línies de reflexió i recerca per a aquesta disciplina. El simposi, organitzat per l’European Live Art Archive (ELAA), ha posat de manifest els esforços que es fan arreu d’Europa per crear arxius sobre performance. Precisament, alguns dels participants han vingut a presentar els seus propis arxius i posar-los a disposició d’investigadors i artistes.

Una de les conclusions del simposi, des d’un punt de vista teòric i a partir del material existent en arxius particulars, és que “cal reestudiar de nou el món de la performance i donar una altra perspectiva d’aquest art aparegut als anys 70 però que actualment està en plena efervescència i és un dels àmbits més fecunds de l’art contemporani”, ha manifestat la directora del projecte ELAA a Girona i directora de la Càtedra d’Art i Cultura Contemporanis de la UdG, Maria Josep
Balsach.

D’altra banda, el simposi ha posat de relleu la necessitat de continuar amb la recerca i la creació de nous documents visuals, degut a l’efimeritat d’aquest art, pel que els responsables de l’arxiu europeu aposten per la seva continuïtat “per donar a conèixer una part important de la memòria artística europea”. ELAA, que va iniciar les seves activitats el 2010 i el proper mes d’abril finalitzarà la seva primera fase, està subvencionat amb fons de la Unió Europea. ELAA ha recollit el testimoni de més de 50 artistes de performance europeus des de la Càtedra d’Art i Cultura Contemporanis de la Universitat de Girona, coordinadora del projecte, la Ruskin School of Drawing and Fine Art de la Universitat d’Oxford i el centre GlogauAIR de Berlín, membres associats al projecte, amb l’objectiu de documentar la performance per a la recerca i l’ensenyament.

Al simposi gironí, teòrics i artistes d’Anglaterra, Suïssa, Alemanya i l’Estat espanyol han intercanviat les seves experiències. Per part d’artistes i programadors, s’ha reclamat més visibilitat per a la performance a l’Estat espanyol i més implicació de les institucions, tal i com succeeix en molts països europeus on l’art d’acció ha trobat el seu lloc i està consolidat.

Durant el simposi també s’han vist dues performances: una de Brian Catling, que va realitzar ahir al final de la seva ponència ‘The enigma of capturing performance’ i la de cloenda de divendres amb el títol ‘Em va passar pel cap’, realitzada per l’artista Denys Blacker, membre de l’equip d’ELAA a Girona. Totes dues es van dur a terme al Claustre de la Facultat de Lletres. ELAA té previst publicar un llibre amb el material i les conclusions que es recullin del simposi.

> Informació complementària

artgirona