Edició 3.356 (des del 27/09/2007)
Edició 3.356 (des del 27/09/2007)
Titulars | dimarts, 25 juny 2013
Resistir portada

El Nivell Zero de la Fundació Suñol presenta l’ACTE 26: Carmen Díaz, Aperturas

Aperturas sorgeix de l'apropiació del joc dels mots encreuats de la premsa

 

El Nivell Zero de la Fundació Suñol presenta l’ACTE 26: Carmen Díaz, Aperturas,

treball resultant de la segona edició de la beca de producció/stage/difusió atorgada

a l’artista Carmen Díaz per la Fundació Suñol, en col·laboració amb el màster

ProdArt, especialitat Art i contextos Intermèdia de la Facultat de Belles Arts de

Universitat de Barcelona.

Aperturas sorgeix de l’apropiació del joc dels mots encreuats de la premsa. Es

compon de quatre sèries (007, Resistir, Rejillas i Sanguijuelas) que giren al voltant

dels mecanismes d’ocultació i que estableixen una relació amb la criptografia. El

projecte reflexiona sobre si el fet de no mostrar, eludir coses o deixar-ne d’altres

fora pot ser una manera de “veure” el món que ens envolta.

007

A partir de la llista de números premiats al sorteig de Nadal del 2010 de la Loteria Nacional, l’artista

empra un primitiu sistema d’ocultació que consisteix a relacionar el sistema numèric amb l’alfabet.

Cada número es transforma en una lletra de l’alfabet fins a esgotar les seves possibilitats, amb la

intenció de trobar missatges ocults. Durant aquest procés, no pot evitar pensar en la faula de la

gallina dels ous d’or, una història que ens relata com una parella es troba amb una gallina que posa

ous d’or i, no contents, decideixen matar la gallina per veure si troben una mina d’or en el seu

interior. Una combinació de matemàtica i absurditat en relació amb l’economia. Estructures i

comportaments que no són transparents. Un temps congelat, que ens mostra la fragilitat dels nostres

projectes artístics o econòmics.

RESISTIR

La peça parteix del llibre Modos de ver de John Berger. Cadascuna de les lletres que configura el

text és reemplaçada per una altra lletra situada en un lloc posterior de l’alfabet. La imatge ha estat

substituïda per una línia negra que en delimita la forma i la mida. Una desreferència de codis

susceptible de construir un tema. Qui és l’autor? Quin és el contingut visual? Quin és el contingut

conceptual?

Un espai d’interrogació. No hi ha res que es pugui llegir, excepte els números. “Quan decideixes

resistir i lluitar, és quan comences a donar els primers passos per deixar de ser el que ens obliguen

d’alguna manera a ser i començar una cosa que tries”, afirma John Berger.

Un nou començament o potser una lectura arbitrària d’altres lectures.

REJILLAS

Rejillas ens mostra l’estructura de les pàgines web de quatre institucions artístiques (MACBA,

Fundació Joan Miró, Fundació Suñol i Fundació Antoni Tàpies) transcrites en codi HTML per un

programa informàtic i disposades en quatre columnes. Sobre la transcripció, d’una mida gairebé

il·legible, s’han subratllat aspectes relatius al disseny emprat en cada pàgina (tipografia, mides,

color), per tal de demostrar que, voluntària o involuntàriament, cada institució expressa la seva

ideologia a través de la seva web , mostrant-se igual de complexa, simple, críptica o transparent del

que és en realitat. La peça no convida a la lectura, sinó que condueix a reflexionar sobre la presència

d’una identitat darrere d’una estructura de codis ocults.

SANGUIJUELAS

Sanguijuelas és un vídeo en bucle creat a partir de 200 mots encreuats. Cadascun dels mots

encreuats s’ha alliberat de la seva quadrícula, deixant una sèrie de quadrats negres suspesos en

l’espai, que es van transformant. És una peça que es redescobreix constantment, però que alhora

ens ensenya una falsa llibertat artística o un fals moment de creació artística. La peça està realment

alliberada de la quadrícula? Sanguijuelas revisa una estructura utilitzada en el món de l’art (Mondrian

i Reinhardt, entre d’altres), marcada per un procés de repetició i representació de l’espai. Una

estructura que posa en dubte el concepte d’originalitat, així com la pràctica o procediments emprats

en la seva realització.

Carmen Díaz Alías (Puigcerdà, Girona, 1984)

Màster en Produccions Artístiques i Recerca (2010) i llicenciada en Belles Arts (2008) per la

Universitat de Barcelona. El 2012 participa a l’exposició itinerant dels Premios Injuve para la

Creación Joven 2011 que l’AECID organitza pels següents centres culturals d’Espanya a

Llatinoamèrica: Centro Cultural de España a Córdoba (Argentina), Centro Cultural de España a

Montevideo (Uruguai) i Centro Cultural Parque de España a Rosario (Argentina). El 2011 exposa a la

Biennal de Valls – Premi Guasch Coranty 2011, al Museu de Valls (Tarragona); Premios Injuve para

la Creación Joven 2011, Muestra de Artes Visuales a Tabacalera (Madrid); FID (Foire Internationale

du Dessin), a la Cité Internationale des Arts (París); Foc creuat. Art i ciència al punt de mira, a l’Espai

Balcó d’Arts Santa Mònica (Barcelona); Puigcerdà vista pels pintors, al Museu Cerdà de Puigcerdà

(Girona). El 2010 participa en Crea + intermediació Producció. Convocatòria de projectes d’arts

visuals del Museu de Lleida.