Edició 3.359 (des del 27/09/2007)
Edició 3.359 (des del 27/09/2007)
Titulars | dissabte, 18 gener 2014
Museu-Nacional-dArt-de-Catalunya

El Museu Nacional i la British Archaeological Association organitzen el Tercer Congrés Internacional d’art romànic

Especialistes mundials es reuniran al Museu Nacional d’Art de Catalunya per analitzar la figura del promotor de les arts i l’arquitectura a l’època romànica

El Museu Nacional d’Art de Catalunya i la British Archaeological Association organitzen el tercer congrés bianual sobre art romànic, que tindrà lloc a Barcelona, al Museu Nacional, entre el 7 i el 9 d’abril de 2014, sota el títol de Romanesque Art: Patrons and Processes (Art romànic: promotors i intermediaris).

Després dels congressos celebrats a Londres el 2010 (Romanesque and the Past) i a Palerm el 2012 (Romanesque and the Mediterranean), la BAA col·labora amb el Museu Nacional en la celebració d’aquest tercer congrés bianual que analitzarà la figura dels promotors de l’art a l’època romànica, la personalitat dels quals resulta, per als estudiosos, més coneguda que la dels propis arquitectes i artistes que van intervenir en els edificis i les obres d’art. De fet, a l’edat mitjana amb freqüència es considerava “autor” de les obres, el que les encarregava o pagava i no pas l’artista.

El congrés reuneix 150 especialistes d’Europa i Amèrica

Durant aquests tres dies es donaran cita a Barcelona 150 especialistes i estudiosos de l’art romànic procedents de diferents universitats i institucions científiques d’Europa i Amèrica, com per exemple el Courtauld Institute of Art de Londres, la Biblioteca Hertziana de Roma, les universitats de Princeton, Poitiers, la Complutense de Madrid o l’Autònoma de Barcelona.

Els participants debatran el paper dels promotors i la promoció de les obres d’art en el sentit més ampli del terme: com es feia una obra, des del seu disseny a la provisió de materials (pedreres), la contractació d’artistes, les imposicions del comitent, etc. S’analitzarà el patrocini de l’art tant des de la figura del promotor o comitent individual, com des de la promoció institucional (l’Església i el papat, les monarquies…). També es tractarà la promoció dels grans edificis i la relació entre patrons, disseny i artistes, així com la dinàmica que s’establia en els projectes de llarga durada, de fortuna variable.

Els coordinadors del congrés són Jordi Camps, conservador en cap d’Art Medieval del Museu Nacional d’Art de Catalunya, i Manuel Castiñeiras, professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, també director del projecte de recerca Magistri Cataloniae, d’aquesta mateixa universitat, que també col·labora en l’organització del congrés. Dins aquest projecte, en el qual participa el Museu Nacional d’Art de Catalunya, s’estudia la relació entre artistes i promotors a la Catalunya medieval i la seva expansió mediterrània.

Visites a grans monuments medievals

El congrés es complementa amb dues jornades de visites, els dies 10 i 11 d’abril, a grans monuments medievals catalans, com ara les catedrals de Girona i Tarragona, i els monestirs de Sant Pere de Rodes i Santes Creus.

Durant aquest dies el Museu Nacional esdevindrà el centre del debat internacional sobre l’art romànic i aquesta serà l’oportunitat d’obrir noves vies d’estudi a aquest període, tot plantejant preguntes més properes a l’estatus de les arts del món contemporani. A més, pel seu caràcter internacional, aquesta trobada suposarà una projecció excepcional per a la col·lecció d’art romànic del museu i per al patrimoni romànic català.

 

 

> Informació complementària

BritishmuseusRomànicSant Pere de RodesSantes Creus