Edició 4.704 (des del 27/09/2007)
Edició 4.704 (des del 27/09/2007)
Titulars | Dimecres, 22 juliol 2020

Cristina García Rodero, Leopoldo Pomés, Pere Palahí i Eugeni Forcano, entre els autors de l’XI Biennal de Fotografia Xavier Miserachs

També comptarà amb l’exposició “Josep Pla vist per Eugeni Forcano”

Redacció.- La Biennal de Fotografia Xavier Miserachs, que celebra la seva XI edició de l’1 d’agost a l’11 d’octubre a Palafrugell (Baix Empordà, Girona), anuncia la programació completa. L’edició d’enguany compta amb 5 exposicions repartides per diferents espais del municipi, un programa d’activitats paral·leles obertes a tothom i visites guiades a escoles i públic general.

L’objectiu de la Biennal és el de donar a conèixer el treball de grans figures de la fotografia nacional i internacional, així com donar suport a l’obra de joves fotògrafs. A més, en cada edició descobreix el treball d’un fotògraf anònim de la comarca, gairebé sempre amateur, que ha documentat la història recent del país.

Conscients del moment excepcional que s’està vivint, la Biennal -seguint en tot moment les mesures que exigeix l’administració- permetrà gaudir en directe de la millor fotografia documental.

Les 5 exposicions de l’XI Biennal


1. “Con la boca abierta”, de Cristina García Rodero
Espai Cultural La Bòbila Vella (C. Garriga, 36)

L’Espai Cultural La Bòbila Vella acull l’exposició “Con la boca abierta” de Cristina García Rodero (Puertollano, 1949), una de les fotògrafes més importants del país, més reconegudes a escala internacional i la primera dona espanyola que va ser acceptada a la prestigiosa agència de fotoperiodisme Magnum Photos.

“Con la boca abierta”, que s’exposa per primera vegada a Catalunya i que compta amb més de 60 fotografies -còpies analògiques- de gran format, proposa un recorregut per la trajectòria de l’autora des de finals dels setanta i fins a l’actualitat amb imatges preses per tot el món amb una sensible mirada antropològica -tradicions, festes, religió…-. El nexe en comú de totes les fotografies és que hi apareix algun personatge amb la boca oberta, una forma d’expressar sentiments i expressions que representen, segons l’autora, l’essència de la vida. La mostra posa en valor la capacitat de la boca per mostrar les emocions.

“El meu interès sempre es va centrar als ulls, perquè sempre he pensat que la major comunicació es realitza a través dels ulls, que els ulls amaguen molt misteri i que si se sap llegir en la mirada, se sap entendre a la gent. Amb el temps em vaig adonar que la boca és tan expressiva com els ulls, fins i tot més, perquè hi ha molts més músculs que són menys fàcils d’utilitzar, que són més espontanis, i que poden controlar menys l’expressió de les emocions”, explica Cristina García Rodero.


2. “Després de tot”, de Leopoldo Pomés
Museu del Suro (Placeta del Museu, s/n)

La Biennal ret homenatge a Leopoldo Pomés (Barcelona, 1931 – Girona, 2019) un any després de la seva mort -el 27 d’agost de 2020 farà un any- amb l’exposició inèdita i creada específicament per l’ocasió “Després de tot”. La mostra, comissariada per Karin Leiz i Juliet Pomés Leiz, mostra prop de 100 fotografies -còpies d’època- d’una de les figures de la generació de Xavier Miserachs més inclassificables, prolífiques i polifacètiques.

Fotògraf, publicista, escriptor, dissenyador, restaurador i gastrònom, Leopoldo Pomés va contribuir de manera considerable a la renovació de la mirada del país en uns anys d’obscurantisme gràcies al seu estil molt personal. Malgrat les diverses activitats que va desenvolupar al llarg de la seva trajectòria, Pomés es considerava per sobre de tot fotògraf. El mateix Pomés recordava “el més important a la vida, per mi, ha estat mirar”.

Estimulat pels misteris de la fotografia i l’experimentació, Leopoldo Pomés va ser guardonat amb la Medalla d’Or al Mèrit Artístic de l’Ajuntament de Barcelona, amb el Premi d’Arts Plàstiques de la Generalitat de Catalunya (1998), amb la Creu de Sant Jordi (1999) i amb el Premi Nacional de Fotografia (2018).

“Després de tot” proposa una lectura nova i diferent de les imatges de l’autor. Una combinació de còpies d’època conegudes i inèdites que mostren algunes de les característiques constants i recurrents, de vegades obsessives, en la seva producció i que no sempre s’han pogut apreciar en les diverses exposicions fetes al llarg de la seva vida.


3. “Retrats de felicitat efímera (1928-1939)”, de Pere Palahí
Biblioteca Pública (C. Sant Martí, 18) i Teatre Municipal (Santa Margarida, 1)

La Biennal de Fotografia Xavier Miserachs recupera, protegeix i difon el patrimoni fotogràfic de la comarca descobrint, en cada edició, el treball d’un fotògraf anònim que documenta la història recent del país. Aquest any la Biennal mostra l’obra de Pere Palahí Bach-Esteve (Girona, 1907 – Sant Cugat del Vallès, 1994) amb l’exposició “Retrats de felicitat efímera (1928-1939)”.

Banquer de professió i fotògraf d’afició, va documentar el teixit social i humà de l’època: retrats, banyistes, pescadors, convilatans i fotos de família. L’exposició, que va des dels anys vint i fins a la Guerra Civil, mostra la ingenuïtat i felicitat del fotògraf i dels retratats -d’aquí el títol de la mostra-, la joventut, la popularització de l’art de la fotografia, l’època d’entreguerres, la llibertat de la Catalunya republicana i la naturalesa de l’Empordà. Instantànies que mostren un temps de felicitat.

“Retrats de felicitat efímera (1928-1939)”, comissariada per Enric Bruguera, mostra una selecció d’imatges inèdites, escollides d’entre els més de 4.000 negatius i plaques de vidre dipositats per la família del fotògraf a l’Arxiu Municipal de Palafrugell. L’exposició ocupa dues seus: el Teatre Municipal i la Biblioteca Pública de Palafrugell.


4. “Josep Pla vist per Eugeni Forcano”, d’Eugeni Forcano
Fundació Josep Pla (C. Nou, 51)

La Fundació Josep Pla acull “Josep Pla vist per Eugeni Forcano”, una exposició que relaciona la fotografia amb la literatura i que mostra la relació d’amistat professional que es va establir entre el fotògraf Eugeni Forcano (Canet de Mar, 1926-2018) i l’escriptor.

“Josep Pla vist per Eugeni Forcano” mostra una selecció de l’extens reportatge que Forcano va fer de Josep Pla l’any 1967 amb motiu de la celebració del 70è aniversari de l’escriptor per a la Revista Destino. A més dels magistrals retrats de Josep Pla, la mostra inclou documentació original -llibres, revistes, manuscrits, telegrames…- que evidencien la relació d’amistat entre els dos artistes. L’exposició ha estat comissariada per Salvador Munrabà.

De formació autodidacta, Forcano va ser guardonat amb el Premi Ciutat de Barcelona (1963 i 1976), va rebre la Medalla d’Or al Mèrit Artístic de l’Ajuntament de Barcelona (2009) i el Premi Nacional de Fotografia (2012).


5. “Nusatrus”, de Lluís Català
Diferents espais exteriors de Palafrugell.

Per primera vegada, i amb l’objectiu de fer arribar la fotografia a tothom i fer partícip a la població de Palafrugell, la Biennal acull “Nusatrus”, una exposició exterior instal·lada en diferents parets del centre del municipi obra del fotògraf Lluís Català (Palafrugell, 1978).

“Nusatrus”, un localisme palafrugellenc usat en comptes de “nosaltres”, presenta una sèrie de retrats de gran format de persones anònimes que conformen el paisatge humà de Palafrugell.

Lluís Català, fotògraf freelance, combina treballs comercials amb reportatges de caire social. Ha treballat per a diferents mitjans com La Vanguardia, Enderrock o Diari de Girona, i ha realitzat la foto fixa de diversos grups musicals.

 

 

Fotografia de la noticia: Labios de Azucar, Berlin 2009 de Cristina García Rodero



Cinema

‘Over the limit’, és el documental del mes de setembre, subtitulat en català

04/09/2018
Cinema

“Poltergeist”, remake del clàssic de terror de 1982

22/05/2015
Cinema

Arriba ‘Tomboy’, la cinta més aclamada del darrer any del cinema francès

03/05/2013 02:33
Exposicions

L’Espai Guinovart d’Agramunt embolcalla el seu 25è aniversari amb les VIenes Hores Sòniques

12/07/2019

El colorista mural de Philip Stanton que homenatja els sanitaris ja llueix al metro

L’artista amb la col·laboració de pintures Titanlux ha realitzat la intervenció de gran format a l’estació de Guinardó / Hospital de Sant Pau

Redacció.- L’artista nord-americà Philip Stanton, en col·laboració amb pintures Titanlux, alumnes de l’escola Eina i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), ha realitzat el mural de gran format que decora el vestíbul principal de l’estació Guinardó / Hospital de Sant Pau de la línia 4 de metro. La intervenció artística, que acoloreix una paret d’uns 60 […]