Edició 4.289 (des del 27/09/2007)
Edició 4.289 (des del 27/09/2007)
Titulars | dimecres, 12 juny 2019

El Barcelona Creative Commons Film Festival celebra el seu 10è aniversari amb una programació que posa el focus en la defensa de drets col·lectius

Akha a la frontera de Jacobo Sucari i J. M. Romero inaugurarà l'edició i, juntament amb Mujer 1, mujer 2, mujer 3; Idrissa: crònica d’una mort qualsevol

Redacció.- El Barcelona Creative Commons Film Festival (BccN) celebrarà la seva 10a edició del 25 al 29 de juny. El festival, que tindrà lloc al MACBA, a La Capella de la Misericòrdia i al Cinema ZumZeig, aproparà el públic a les darreres obres audiovisuals més destacades en l’encreuament del cinema i la cultura lliure i transformadora.

Durant cinc dies tindran lloc 16 projeccions amb col·loquis, 3 debats i 2 tallers. Algunes de les temàtiques que abordarà el festival són lesdiverses formes d’opressions de gènere i drets col·lectius a la ciutat; l’activisme audiovisual contra el racisme i els totalitarismes i els béns comuns. A part, com ja ve fent al llarg de la seva trajectòria, en aquest 10è aniversari programarà també alguns formats experimentals, com la sessió Cine-DJ de Ficciones Immobiliarias in-live, una conferència visual del dissenyador de la imatge del festival, Javier Jaén amb visuals Recetas Quimicas per a Víctimas civiles, acte de cloenda del BccN 2019.

Opressions de gènere i drets col·lectius a la ciutat

La visibilització i denúncia de diverses opressions de gènere serà una de les temàtiques del festival, que es visibilitzarà amb els documentals Mujer 1, mujer 2, mujer 3 de Sonia Ros,sobre tràfic i explotació sexual. Una conversa sobre l’impacte psicològic que pateixen les dones que prenen la decisió de trencar amb la seva situació d’explotació sexual, tot i el risc que suposa per elles mateixes i les seves famílies. 4 cuerpos d’Irene Navascues, en què quatre cossos reflexionen sobre les empremtes del masclisme, la heteronorma, la transfòbia, el racisme, el capacitisme i la gordofòbia han deixat en la seva història i estratègies que han desenvolupat per resistir. I Lesbofobia d’Inés Tarradellas, en què deu testimonis de Barcelona, aporten la seva vivència i visió, articulant un discurs coral per visibilitzar, denunciar i analitzar la lesbofòbia, en intersecció amb altres violències.

La dignitat laboral es tractarà amb Hotel explotación: las Kellys de Georgina Cisquella, una producció sobre les més de dues-centes mil dones que treballen en la neteja d’hotels i que a l’octubre de 2016 van decidir organitzar-se per reclamar els seus drets.

En àmbit de salut comunitària es podrà veure Los cuidados que comptarà amb el debat posterior La cultura de la Salut Comunitària amb Antonio Girón, codirector del film; Òscar Esteban, director Fundació Tot Raval; Irene Garcia Subirats, Barcelona Salut als Barris de l’Agència de Salut Pública; Núria Villanueva, CAP Raval Nord i modera Ernesto Morales.El film narra la història de la Sílvia, que arriba a Vallecas (Madrid) per fer la seva residència en medicina familiar en un centre de salut molt especial.

El dret a l’habitatge i la lluita contra la gentrificació serà present de la mà de dos formats experimentals. La conferència audiovisual Turistització / Decreixement Turístic i la sessió de cine-DJ Ficció immobiliària.

Activisme audiovisual contra el racisme i els totalitarismes

El festival tindrà un altaveu de denúncia del racisme, el totalitarismes i la repressió de la mà de l’activisme audiovisual que desenvolupen diverses directores i productores. DIOM de Lucía Andújar, sobre els centenars de persones que defensen la seva dignitat en un context legal migratori que els exclou de la societat on viuen; Idrissa, crònica d’una mort qualsevol de Xavi Artigas i Xapo Ortega. Sense ni tant sols una fotografia de la víctima, l’equip engega un dispositiu d’investigació i mobilització social a la recerca de la justícia que l’Estat espanyol ha eludit: trobar el cos d’Idrissa Diallo i la seva família i descobrir què va ocórrer aquella nit a una cel·la del denominat centre de detenció de immigrants (CIE) de Barcelona.

Abordant la temàtica dels totalitarismes es podrà veure Bocamandja de Marc Serena, sobre una companyia de teatre de Guinea Equatorial nascuda al 2005 i que s’ha convertit en una de les principals institucions culturals del país, desafiant la dictadura de Teodoro Obiang, una de les més repressives del món. I El Rey d’Alberto San Juan i Valentín Álvarez, una ficció sobre la ignorància, un revulsiu contra la cultura de la transició que pot ser una pel·lícula incòmoda pel repàs honest i descarnat dels últims anys de la pell de brau. El col·loqui posterior comptarà amb la presència d’Alberto San Juan.

En aquest context tindrà lloc el debat Cinema polític al segle XXI? amb la presencia de Xavier Artigas, director i productor a Metromuster, Georgina Sisquella, directora de Hotel explotación: las Kellys, Javier Garcia Puerto, distribuïdor de El Rey i la filòsofa Andrea Soto.

Béns comuns

La defensa dels béns comuns es posaran a debat amb la projecció inaugural Akha a la frontera de Jacobo Sucari i J. M. Romero, el testimoni de la desaparició d’una forma de vida ancestral, la vida de ritme natural i enganxada a la pell del planeta. La narració se centra a Ban Apha, un poble d’ètnia Akha de les muntanyes del Nord de Tailàndia, però denuncia una dinàmica universal. Fam de terra de Toni Lucas, que explica com alguns estudis neurobiològics determinen que el lloc viscut durant els primers set anys de vida d’una persona influeix per sempre en la seua manera de ser, de mirar i de viure. També Commons the films del director Kevin Hansen, un documental sobre comunitats que reafirmen futurs sostenibles mitjançant consens, equitat i recursos compartits: principis antics de Commons. A més, la projecció comptarà amb el debat posterior En terra comú amb la filòsofa Marina Garcés, Iñaki Garcia i Gustavo Duch.

El festival també programa un seguit de curtmetratges: Zero de David Macián; Carlito se va para siempre de Quentin Lazzaroto; La doctrina de las pelotas asesinas i These wounds can’t be measured.

Conferència visual del dissenyador Javier Jaén, creador de la imatge del festival

Diu la ciència que l’energia no es crea ni es destrueix, simplement es transforma. Potser passa alguna cosa similar amb la cultura, que passa d’uns a d’altres, es transforma, ens mou. Amb el pèndol de Newton com a metàfora, Javier Jaén ha dissenyat, un any més, el cartell del festival. La creació reivindica una cultura que es transforma i que viu en constant moviment. Tal i com l’energia travessa els cossos provocant el moviment als seus extrems, al festival es transmeten històries que, essent viscudes localment, provoquen l’efecte papallona i creen un ressò més enllà de les seves fronteres, esdevenint lluites compartides.

Javier Jaén amb una impressionant trajectòria internacional oferirà una conferència visual per obrir el seu codi font audiovisual i explicar com enfoca la seva feina des de l’associació d’idees i el remixi com ha creat entre centenars de obres destacades les 10 imatges del BccN.



Música

Enderrock elabora una llista amb les 100 cançons del Barça

11/07/2011
Cinema

El debat dels drets civils, la revolució sexual i els moviments contraculturals són la base del film

22/06/2018 2:03
Tendències

Gonzalo Bernardos, catedràtic de teoria econòmica de la UB

19/08/2009 5:31''
Arts

18 de maig, Dia Internacional dels Museus

15/05/2008