Edició 4.428 (des del 27/09/2007)
Edició 4.428 (des del 27/09/2007)
Titulars | dissabte, 12 novembre 2016

Oskaras Koršunovas estrena a l’estat espanyol Cleansed

Un text impactant i radical de Sarah Kane

Redacció.- Aquest dissabte 12 de novembre Temporada Alta acull l’estrena a l’Estat espanyol de Cleansed (Purificats), el darrer muntatge del lituà Oskaras Koršunovas. El muntatge, escrit per la dramaturga britànica Sarah Kane, es podrà veure en una única funció a El Canal. A Cleansed, Koršunovas s’enfronta a un text ple de risc, angoixa, adrenalina i passió, un text extrem en tots els sentits. El muntatge està produït per OKT (Oskaras Koršunovas Theatre) i Vilnius City Theatre en coproducció amb la Lithuanina Academy of Music and Theatre.

Oskaras Koršunovas és un vell conegut de Temporada Alta i ja ha visitat el Festival en sis ocasions: Miranda (TA 2011), Hamletas (TA 2012), Els baixos fons (TA 2013), La gavina (TA 2014) i l’any passat, L’última cinta de Krapp. L’afirmació de Roland Barthes “estar enamorat és com estar confinat a Auswitz” va inspirar a Sarah Kane per escriure el muntatge, una obra de teatre incòmoda per a una societat còmoda. Brutal i dolorosa que no deixarà el públic indiferent.

Oskaras Koršunovas va néixer a Vilnius el 6 de març de 1969. El 1993 va llicenciar-se a l’Acadèmia Musical de Vilnius (en el curs de Jonas Vaikus) i va obtenir un màster en Direcció Teatral. Mentre encara era estudiant, Koršunovas va presentar la trilogia There to be here, The Old Woman, i Hello Sonya New Year basada en l’obra dels escriptors de l’avantguarda russa del segle XX Daniil Kharms i Alexander Vvedensky. Ja aleshores el jove director destacava pel seu llenguatge teatral fora del comú. El 1998 el director, juntament amb uns quants col· legues d’idees afines, van fundar una companyia de teatre independent anomenada Oskaras Koršunovas Theatre, o abreujada simplement OKT. Koršunovas, assistit per diversos directors convidats, ha construït un repertori sòlid que aglutina tant dramatúrgia contemporània com obres clàssiques. La idea del director de representar els clàssics com obres contemporànies, identificant els elements rellevants per a l’època actual, i les obres contemporànies com els clàssics, expressant el que és universal i intemporal, va esdevenir un paradigma durant aquell període creatiu.

Segons l’opinió del director, el teatre contemporani ha de reflectir el present i de vegades fins i tot avançar-se al temps, predir el futur i actuar com a advertiment. Entre d’altres, ha dirigit muntatges com Shopping and Fucking de Mark Ravenhill, El somni d’una nit d‘estiu i Romeo i Julieta de William Shakespeare, Fireface de Marius von Mayenburg, El mestre i Margarida de Mikhail Bulgakov, Èdip Rei de Sòfocles, Playing the Victim dels germans Presnyakov. Al llarg de la seva carrera professional Koršunovas ha rebut un gran nombre de premis, entre ells el més prestigiós de tots: el Premi de Teatre Europeu a les Noves Realitats. A més, entre d’altres, el 2009, va ser condecorat amb el títol honorari de Cavaller de l’Ordre Francesa de Literatura i Arts, i l’any següent va obtenir el primer premi de l’Assemblea Anual Meyerhold. Cada any OKT actua en més de deu escenaris a diferents indrets del món. D’aquí ve el lema del director i la seva companyia: només si estem “allà” podrem ser “aquí.” Koršunovas també dóna classes a l’Acadèmia de Música i Teatre de Lituània.



Tendències

La Catosfera 2017 girarà al voltant de la comunicació digital

12/10/2017
Cinema

Martin Scorsese i Leonardo DiCaprio “El lobo de Wall Street”

17/01/2014
Música

L’Orquestra Barroca de Barcelona fa una gira per Amèrica Llatina

22/07/2019
Escenaris

“Dancing Partners”, quatre companyies europees de dansa contemporània en un programa mixt

09/11/2015