Edició 4.429 (des del 27/09/2007)
Edició 4.429 (des del 27/09/2007)
Titulars | dilluns, 3 octubre 2016

El Liceu inaugura la seva temporada 2016/17 amb Macbeth de Verdi

Amb la direcció musical de Giampaolo Bisanti i la direcció d’escena de Christof Loy

Redacció.- Aquest divendres 7 d’octubre el Liceu inaugura la seva temporada 2016/17 amb Macbeth de Verdi, clausurant així l’any Shakespeare. Aquesta producció del Grand Théâtre de Genève, que es podrà veure fins el dia 23 del mateix mes al Gran Teatre, compta amb la direcció d’escena de Christof Loy (Arabella. 2014/15) i amb la direcció musical de Giampaolo Bisanti. L’Orquestra i el Cor del Liceu acompanyen dos repartiments encapçalats per Ludovic Tézier i Martina Serafin que debuten el paper de Macbeth i Lady Macbeth. Luca Salsi, que va debutar el seu Macbeth sota la direcció de Muti, i Tatiana Serjan, que cantarà per primera vegada al Liceu, tanquen aquests casts de luxe que també compta amb Vitalij Kowaljow i Alessandro Guerzoni com a Banco, i Saimir Pirgu i Teodor Ilincai com a Macduff. Els joves Albert Casals, Anna Puche, David Sánchez i Marc Canturri com a Malcolm, Dama, Doctor i Servent.

Macbeth és l’obra mestra d’un jove Verdi que plasma el drama i la caracterització musical dels personatges, amb gran força i dramatisme. Christof Loy agafa l’òpera i la situa en un espai clàssic i atemporal amb tocs surrealistes i dominat pels blancs i negres. “La decisió estètica radical de transportar l’acció a un univers cinematogràfic en blanc i negre prové, en part, del desig d’explicar una crònica inexorable del passat, i, d’altra banda, perquè el matís artificial del blanc i negre aporta alhora allò estrany i intangible que en aquest ambient troba el seu lloc molt més que en una representació en color del món” explica Loy. La primera òpera de Verdi basada en una obra de Shakespeare que s’inicia amb la mateixa atmosfera final de l’obra i amb una clara visió sobre la solitud de Macbeth i la seva Lady. Per Loy, “la narració oscil·la entre la subjectivitat del personatge de Macbeth i les escenes al voltant de la Lady, que descriu més la realitat del món amb el qual s’enfronta Macbeth”.

Grans moments musicals de Lady Macbeth tant a nivell d’inventiva com d’enginy teatral per part de Verdi, que en una pàgina dividida en quatre parts ben diferenciades resol a la perfecció el retrat precís d’un personatge tan fascinant com viperí. Al final del primer acte es pot veure un dels moments més destacats de l’òpera, un sextet amb el cor del Liceu, dirigit per Conxita Garcia, en què participen Macbeth i la seva esposa, la dama de Lady Macbeth, Malcolm, Macduff i Banco, després que aquest hagi anunciat “È morto assassinato il Re Duncano!”. Un ampli passatge a capella (“O gran Dio, che ne’ cuori penetri”) dóna pas a una secció de nou acompanyada per l’orquestra del Teatre amb “L’ira tua formidabile e pronta”.

L’òpera és un melodrama en 4 actes amb llibret de Francesco Maria Piave que es va estrenar el 1847 al Teatro della Pergola de Florència. Al Liceu va arribar el 1848 on s’ha pogut veure per última vegada el 2004 de la mà de Bruno Campanella en la direcció musical i Phyllida Lloyd en la direcció d’escena.



Cinema

Timothy Spall protagonitza el biopic de Mr. Turner, l’excèntric pintor anglès

20/12/2014
EscenarisMúsica

La 5a edició d’Espai A arrenca aquest diumenge amb 15 espais, 15 espectacles i una cinquantena de funcions

14/01/2016
Tendències

El reputat emprenedor en sèrie Xavier Verdaguer tanca l’any a l’Espai Armengol de Vilajuïga amb la conferència ‘Risc i creativitat per emprendre’

15/12/2013
Lletres

Més de 800 especialistes d’arreu del món al Congrés Internacional “Arxius i indústries culturals”

11/10/2014